Si hi ha un esport on la gestió de les competicions no pot prescindir de coneixements sobre informàtica aquest és l'esgrima:

Per exemple, una competició que reuneixi a 140 tiradors crearà, només per a la ronda de poules, 1029 operacions matemàtiques bàsiques (suma, resta, divisió) per calcular la classificació tenint en compte la relació de victòries/derrotes, els tocats donats i rebuts.

Titre de l'image

Amb la dificultat afegida de que un combat d'esgrima és extremadament ràpid i mai excedeix més de 3 minuts en la poule. Pel que aquestes petites mil operacions han de realitzar-se tan aviat com sigui possible.
 
Les solucions de programari que compleixen amb aquesta necessitat poden comptar-se amb els dits d'una mà. Són tots sistemes de codi tancat, excepte BellePoule el codi del qual font és lliure, sota llicència GPLv3. També és l'única que ofereix interacció, sense paper, amb els àrbitres, a través d'un sistema de fulles de trobades electròniques

 

El sistema

El sistema es basa al programa BellePoule instal·lat en el PC (Linux / Windows) de l'organitzador. A aquest element central, se li poden afegir els smartphones dels àrbitres, equipats amb l'aplicació per Android: SmartPoule. Gràcies a aquesta aplicació les fulles de trobades poden ser enviades als àrbitres i que, al seu torn, les puntuacions arribin en temps real a l'ordinador de l'organitzador sense esperar al fet que el paper amb els resultats arribi.

L'aplicació SmartPoule també pot actuar com a escàner de la fulla de trobada. L'organitzador pot obrir a l'instant la fulla per a la trobada "capturant" el QrCode de la fulla de trobada.

Les comunicacions entre tots aquests actors estan encriptades i només als dispositius degudament autenticats se'ls permet intercanviar dades a través de la xarxa sense fil.

El procediment d'autenticació està dissenyat per ser el més simple i més ràpid possible, mantenint el major nivell de protecció. El criteri era el de no allargar la tasca de verificar els àrbitres, alguna cosa que es fa en segons. Per a això, els ajustos de xarxa sense fil i claus de xifrat/desxifrat individuals es registren en un QrCode específic per a cada àrbitre. Una "captura" senzilla per l'aplicació SmartPoule per Android permet connectar-se a la xarxa de la competició, amb tots els permisos necessaris.

La fiche de pointage d'un arbitre

La fitxa de l'àrbitre amb el QrCode per connectar-se a la xarxa de la competició.

 

 

La fiche de pointage d'un arbitre

BellePoule, el programa principal

Això és el que el programa gestiona de la competició:

  • Importar arxiu d'inscrits
  • verificació dels tiradors
  • verificació dels àrbitres
  • imprimir les llistes de tiradors
  • configuració de les fórmules (poules, quadres, eliminació directa, la quota de classificats...)
  • imprimir les fulles de trobades i transmetre les fulles de trobada electròniques
  • entrar en resultats i/o recuperació dels resultats en els formularis electrònics
  • càlcul del rànquing
  • publicació de resultats en una adreça FTP
  • exportar resultats a PDF, HTML
  • imprimir els tiquets de menjar per als àrbitres
  • imprimir el registre dels pagaments als àrbitres

És compatible amb les competicions individuals, així com les competicions per equips.

Es poden gestionar diverses competicions alhora sense confusió gràcies a un sistema de codi de colors intel·ligent present en totes les impressions, aplicacions d'arbitratge i les fitxes del programa principal:

Les feuilles

La llista dels tiradors en paper amb la seva banda de color de la competició.

Titre de l'image

Una trobada de la mateixa competició en el smartphone d'un àrbitre.

Les onglets

Totes les competicions al programa principal cadascuna amb el seu color.

 

 

Titre de l'image

SmartPoule, l'aplicació d'arbitratge...

Aquesta és una aplicació per Android dedicada a l'arbitratge de trobades d'esgrima. Ofereix les funcions bàsiques tals com un cronòmetre (amb vibració), dos comptadors de tocats i les tres targetes per sancionar les faltes.

El que ho fa particularment interessant és que va ser dissenyat per interaccionar amb el sistema BellePoule per a l'intercanvi de fulles de trobada electròniques. L'àrbitre rep les trobades directament en la seva smartphone i les puntuacions que el marca són retornades en temps real al programa principal.

Això ofereix molts avantatges:

  1. el temps d'inactivitat entre les trobades es redueixen
  2. la introducció de dades ja no és necessària al programa principal
  3. els errors de transcripció es redueixen
  4. la publicació dels resultats "en viu" en els llocs web s'actualitza, tocat a tocat

 

... I l'escanejo dels QRCodes de les fulles de trobada.

Aquesta mateixa aplicació permet a l'organitzador identificar a l'instant fulles de trobada. Com es va assenyalar anteriorment, un torneig que reuneix a desenes de tiradors pot arribar a tenir centenars de trobades durant el dia. Per evitar el problema de l'agulla en el paller, totes les trobades s'imprimeixen amb un identificador únic, amb un Codi QR. QuickPoule permet la "captura" del Codi QR per sol·licitar al programa principal que obri la fitxa corresponent d'una competició concreta, per procedir a l'anotació del tempteig tan aviat com sigui possible.